Блог

Добірка порад і лайфхаків із того боку барикад. Як кандидату підвищити шанси на наймання в умовах кризи, війни та нестачі вакансій?

Як в умовах скорочення, війни та світової кризи отримати офер до команди, з якою у вас буде perfect match? Аліна Бернатська, Recruitment Specialist компанії TechMagic, поділилася деякими лайфхаками від рекрутера, які точно стануть у пригоді під час пошуку роботи. 

На тлі війни, скорочень у світових гігантів і зупинки багатьох проєктів кандидати стикаються зі звільненням чи труднощами в пошуку роботи. 

Вакансій набагато менше, ніж у довоєнний час, а вимоги постійно зростають — в ІТ баланс із ринку кандидата змінився в сторону ринку роботодавця. 

Згідно з грудневою аналітикою Djinni, частка вакансій, які вимагають 5+ років досвіду, зросла за рік майже вдвічі, з 14% у листопаді 2021-го до 24% зараз. Кількість відкритих за місяць вакансій впала на 40% (у порівнянні з листопадом 2021 року), а за даними Djinni, за тиждень з 11 до 17 грудня на 75 000 активних кандидатів є лише 10 000 відкритих вакансій.

Крім того, що зросли вимоги, значно виросла конкуренція між самими кандидатами. 

Ким і де я хочу працювати?

Перед стартом пошуку роботи важливо чітко визначити для себе, на які саме вакансії ви хотіли б податись. Позиція, досвід роботи, основні обов’язки, компанія — це все варто врахувати. Подаватися на всі вакансії — це втратити час на довгі рекрутингові процеси. Прикро буде у висновку зрозуміти, що отримана позиція — зовсім не робота мрії, чи не так?

Цінуйте свій час і час рекрутера. Якщо користуєтеся сайтами пошуку роботи (DOU, djinni — наше все), відфільтруйте потрібні вам позиції, які є наявні на ринку й оберіть компанії та вакансії, які вам імпонують. 

Можливо, у вас є топ компанії, переглядаючи сайт чи соцмережі яких, ваше серденько починає битись частіше з думкою: «Ого, хочу тут працювати». У такому разі відгукніться на їхні вакансії відразу на сайті або напишіть особисте повідомлення рекрутеру, який закріплений за вакансією. 

Не закидуйте своїм резюме всіх рекрутерів цієї компанії, яких ви тільки змогли знайти в Linkedin — повірте, ми працюємо з єдиною базою, а всю інформацію передаємо в межах команди, тому вас не пропустимо. 

Побачили вакансію, яка зацікавила? Чудово, тоді спочатку детально ознайомтеся з вимогами та потенційними обов’язками. Часом там пишуть цікаві речі, які є відповідями відразу на більшість ваших запитань  :)
З власного досвіду можу сказати, що буває так, що ти як рекрутер проговорюєш на дзвінку те, що було детально описано у вакансії, тоді як для кандидата це виявляється відкриттям. Якщо щось з умов не підходить вам як кандидату, доведеться відразу попрощатись. Уважно переглянувши опис вакансії, можна цього уникнути та зекономити такий цінний для всіх час.

Аналіз ринку

Запитання, на яке вам точно доведеться відповісти під час пошуку роботи — ваші фінансові очікування? 

Як не прогадати та назвати суму яка підійде і вам, і роботодавцю? Тут порада проста —  на момент старту пошуку проаналізуйте ринок. Тим паче це важливо в таких змінних умовах, як зараз. Встановлюйте реальні й об’єктивні фінансові очікування та не завищуйте їх, зараз точно не той час. Якщо ваші очікування перевищуватимуть реальні ринкові межі, ви легко можете пропустити релевантну вакансію на djinni або ж компанії, куди ви подались, просто не запросять вас на подальше спілкування, бо ваші очікування будуть виходити за межі їхніх вилок. 

Хто я?

Зараз ідеться навіть не про популярний мем, а про ваше резюме. Воно має чітко показувати, який ви спеціаліст, який маєте досвід і чим можете бути корисні. Адже через CV рекрутер складає перше враження про вас. 

Ось кілька порад, щоби створити справді хороше резюме:

  1. Структурованість. Круто, коли резюме легко читається з першого погляду, а всю важливу інформацію легко знайти. Щоб досягти структурованості, використовуйте темплейти, діліть CV на блоки, а інформацію подавайте лаконічно й у логічній послідовності. 
  2. Напишіть коротке узагальнення на початку, чітко вкажіть свій попередній досвід (обов’язково в порядку з останнього місця роботи до першого), освіту, сертифікації. Коротко опишіть свої hard і soft skills і не забудьте залишити свої актуальні контакти. 
  3. Пишіть правду (ваш рівень англійської не Advanced і навіть не Intermediate, якщо ви пам’ятаєте ще зі школи хіба фрази London is the capital of Great Britain)
  4. Заповніть свій профіль у Linkedin. Додайте більше інформації про ваші обов’язки, місця роботи, актуальні дати.  Ви також можете прикріпити своє резюме на сторінку, рекрутер одразу зможе проаналізувати його, а до вас прилетять тільки найактуальніші пропозиції. 

Як (не) зафакапити співбесіду?

Зафейлити інтерв’ю, стресувати, хвилюватись — це все про відсутність підготовки. Як кажуть, хто підготовлений — той завжди озброєний, тому якісна підготовка дуже важлива.  

Почніть із того, що вже відомо — ще раз уважно прочитайте опис вакансії, згадайте, що писали у своєму резюме. Не забувайте, що будь-яка інформація з резюме може бути уточнена на співбесіді.

Незадовго до інтерв’ю спробуйте проаналізувати свій досвід. За щоденною роботою ми часто забуваємо про всі свої успіхи та не робимо підсумків. А вони так потрібні для того, щоб гарно проявити себе на співбесіді. Тому зробіть невелику ретроспективу: що було, з чим працювали, які були успіхи та провали, які проблеми вирішували. А ще подумайте, у якому напрямі хочете розвиватися далі. Це допоможе зрозуміти, чи можливо реалізувати це на даній позиції. 

Якщо підготовка пройдена, а хвилювання не зникає? Тут є простий лайфхак: потренуйтеся «перед дзеркалом», якщо ви досить рідко проходите співбесіди. Спробуйте представитися, розказати щось англійською тощо. І не забудьте підготувати запитання рекрутеру —  це допоможе вам (розвіє всі міфи про компанію чи вакансію) та покаже ваш справжній інтерес до компанії. 

В очікуванні фідбеку

Ви підготували ідеальне CV, детально заповнили свій Linkedin-профіль, подались на вакансію, яка релевантна вашим бажанням і досвіду, пройшли всі етапи співбесіди та нарешті в очікуванні фінального рішення. Найнеприємніше, що може статися на цьому етапі —  відмова. Проте відмова —  це не завжди про фейл на інтерв’ю. Часто це про те, що не відбувся ідеальний метч, і, можливо, чогось не вистачило в цей момент, за даної вакансії.

Найкраще, що ви як кандидат можете зробити — не сприймати відмову як негативну відповідь. Зрештою це була хороша можливість потренуватися, пройти рекрутинговий процес від А до Я, а на співбесідах з іншою компанією проявити себе ще краще. Іноді, отримавши відмову за цією вакансією, можна отримати меседж від рекрутера через пів року з іншою позицією, іншим проєктом, який може стати більш релевантним для вас. 

Крім того, це все ще можливість побудувати нетворк із рекрутерами та просити розгорнутий фідбек, щоби дізнатися більше деталей — що варто покращити, на які моменти звернути увагу в майбутньому. 

А що після співбесід? 

Постійно вчіться й удосконалюйтеся, намагайтеся бути в курсі всіх новин у вашій сфері. Навчання та розвиток в ІТ —  це life long journey, постійний і безперервний процес. Навіть якщо на певний час ви втратили місце роботи, не переставайте вчитися: слухати вебінари, відвідувати івенти, писати свої пет-проєкти. Це буде не тільки плюсом у резюме, а й можливістю не втратити скіли та здобути нові.

Поділюсь ще одним лайфхаком, який може бути корисним, навіть якщо ви не в активному пошуку роботи: складіть топ пріоритетних компаній, із якими хочете працювати, і стежте за ними. Одного дня у вас може з’явитися можливість долучитися до «команди мрії», а з чіткою вибіркою компаній ваша candidate journey стане якіснішою. Підписуйтеся на компанії з вашого топу в соціальних мережах і їхні розсилки — так у вас завжди буде актуальна інформація щодо нових вакансій. 

І наостанок: пам’ятайте, що пошук роботи — це теж робота, тому підходити до цього потрібно комплексно та не нехтувати підготовкою. А якщо відчуваєте потребу в професійній консультації, завжди можна звернутися до більш досвідчених колег чи рекрутерів, які працювали з позиціями вашого напряму. Наприклад, ми в TechMagic започаткували проєкт кар’єрних консультацій за донат ЗСУ GoAskMe, у межах якого якраз допомагаємо з рев’ю СV, підготовкою до співбесіди чи будь-яким іншим запитом щодо пошуку роботи.