Блог

Навчання при свічках та гранти від держави: як змінився український ринок ІТ-освіти за рік війни

За час повномасштабної війни з росією українське ІТ стало чи не єдиною сферою, яка відзначилася стійкістю та зростанням. Завдяки ІТ-індустрії економіка України у 2022 році отримала $7,34 млрд — повідомляє асоціація IT Ukraine. Компанії сплатили 32,2 млрд грн податків, а експорт зріс на $400 млн порівняно з довоєнним 2021-м роком.

Зростає зацікавленість й в ІТ-освіті: цей напрям активно підтримується державою, міжнародними донорами та стипендіальними програмами українських ІТ-шкіл. Ми проаналізували зміни на ринку EdTech, щоб зрозуміти основні тренди та зони росту у 2023-му.

Зміна сезонності 

Раніше пік навчання припадав на осінь та січень, влітку попит традиційно спадав. Нині ж він непередбачуваний і залежить від зовнішніх факторів. Минулого року різкий дроп був на початку повномасштабного вторгнення, в лютому та березні. В листопаді та грудні по ринку онлайн-освіти вдарили блекаути. Водночас у травні через відкладений попит, вимушені переїзди та втрату роботи почала навчання рекордна незвично велика кількість студентів. Так само швидко українці пристосувалися й до блекаутів. Сезонність залишатиметься нестабільною і у 2023, тож освітнім закладами доведеться адаптувати процеси, активності та навантаження на команду незалежно від пори року.

Змінився портрет студента

За даними Мінекономіки, через війну без роботи лишилися щонайменше 5 мільйонів українців, близько семи мільйонів — виїхали за кордон. В ІТ- індустрії можна  працювати без привʼязки до конкретного місця, що для українців нині важливо, як ніколи. За 2022 рік значно зросла кількість світчерів — людей, які мають досвід роботи в інших індустріях, але втратили роботу через війну та міграцію. Серед них зростає попит на нетехнічні спеціальності — Project management, UI/UX дизайн. В Beetroot Academy вперше за 8 років роботи студентів на курсі UI/UX було більше, ніж на традиційно популярному напрямку Front-end розробки. Водночас ІТ-компанії більше зацікавлені в розробника та фахівцях з маркетингу.

Збільшення фокуса на працевлаштуванні після навчання

Ринок перенасичений кандидатами без досвіду роботи. Дослідження IT Generation та Baza IT свідчить, що 86% компаній готові брати на роботу світчерів та спеціалістів рівня джуніор, утім, конкуренція серед них дуже висока. До того ж ІТ-компанії продовжують оптимізувати витрати й скорочувати штат, роздутий за часів пандемії. На практиці це означає, що найм стає більш вдумливий та ретельний — більше немає характерних для 2020-го оферів за 24 години та завищених зарплат. Тепер потрібно робити тестове, проходити кілька етапів співбесід та розвивати софт-скіли. Для ІТ-шкіл це привід наголошувати на працевлаштуванні: проводити кар'єрні консультації та тестові співбесіди, формувати якісне портфоліо під час навчання та розвивати партнерську мережу з компаній, готових наймати випускників.

Розвиток стипендіальних і грантових програм, підтримка ІТ-освіти державою

Улітку 2022 Міністерство цифрової трансформації запустило проєкт зі стипендіальної освіти IT Generation, в якому взяли участь понад 1800 українців. Українські ІТ-школи та компанії створили стипендіальні фонди для навчання, переважно за підтримки міжнародних донорів. Стипендії доступні й тим українцям, які виїхали за кордон — це можливість здобути фах тим, хто не має коштів на платне навчання. Донори й надалі будуть зацікавлені в підтримці стипендіальних програм. Такий підхід більш сталий, аніж точкова фінансова допомога. Нова професія в довгостроковій перспективі дозволяє українцям асимілюватися, працевлаштовуватись та знижувати фінансове навантаження на країни, які їх приймають.

Зростає важливість асинхронного контенту та формату навчання

За цей рік українці продемонстрували здатність пристосовуватись до будь-яких умов. Так само як і освітні організації. Легше це далося тим, хто навчав за заздалегідь підготовленими матеріалами. Beetroot Academy та іншим школам, які викладали в режимі онлайн, довелося переглянути вимоги до відвідуваності уроків, забезпечити асинхронний доступ до матеріалів та контакту з викладачем, а ще потурбуватися про безперебійний доступ до звʼязку та світла для викладача.

Останній тренд, про який варто сказати — це підвищена увага до якості навчання та соціальної відповідальності освітніх закладів. Через нестабільність у потенційних студентів немає часу на експерименти зі школами — вони прагнуть гарантій якості здобутих навичок та майбутнього працевлаштування. Так само пильно придивляються й до репутації компанії: чи чітка її позиція щодо російського вторгнення, чи підтримує вона соціум, в якому працює, чи має корпоративну соціальну відповідальність.