Блог

Чому я інвестую в українські стартапи та як стати проєктом, у який вкладатимуть гроші

90% стартапів зазнають невдачі ще на стадії запуску — це відома статистика. Але серед бізнесів, що так і не запустилися, можуть бути справжні «діаманти», яким не вистачило менторської та фінансової підтримки, щоб вивести на ринок корисний і прибутковий продукт.

Проте впевнений, що розміщувати у своєму інвестиційному портфелі варто лише профільні стартапи. Ми 25 років на ринку іграшок — знаємо про них усе й навіть більше. Саме тому вирішили допомагати проєктам, пов’язаним із дитячим ринком, які мають глобальний потенціал. Але, звісно, це не єдиний критерій відбору.

Як визначити проєкт, який стане успішним і чому бізнесу варто інвестувати в українські стартапи? Хочу поділитися своїм досвідом, баченням і рекомендаціями.

Перспектива росту, активна команда, інформативний пітчдек: як я обираю стартап для фінансування?

Якщо стартап цікавий, унікальний і належить до так званих імпакт-проєктів, він має великі шанси отримати фінансування. На початкових етапах розвитку у стартапу немає стабільних продажів і стійкої бізнес-моделі, але якщо команду драйвить проєкт, це заряджає й мене, як інвестора. Якщо я вірю, що засновники стартапу зможуть зробити прорив зі своєю ідеєю і є перспектива зростання компанії, з великою ймовірністю вкладу гроші в проєкт. Але без переговорів, звісно, ​​не обійтися. І перший крок до них — презентація. Розкажіть потенційному інвестору про:

  • бізнес, яким хочете займатися;
  • обсяг ринку;
  • цільову аудиторію;
  • прогнози на 3–5 років за прибутком;
  • фінансову модель;
  • витрати, які є зараз і на що витрачатимуться залучені інвестиції.

Безперечно, навіть найкраща презентація не допоможе отримати інвестиції, якщо продукт безперспективний. Але й навпаки — якщо презентація неінформативна, стартап з цікавою ідеєю може залишитись непоміченим і не потрапити на очний пітч до інвестора. Неможливо знати заздалегідь, наскільки цікава пропозиція з точки зору вкладання грошей. Тому варто не боятися й напряму звертатися до потенційних інвесторів зі своїми ідеями.

SMART-інвестиції

Гроші — важливий ресурс для успішного розвитку стартапу, але не єдиний. У бізнес, що розвивається, можна вкластися не тільки фінансами, а й знаннями, досвідом, зв’язками. Так, це буде не пасивна участь грошима, тут необхідне глибоке залучення до бізнес-процесів. Але такий варіант менш ризиковий для інвестора, а стартапу менторська підтримка допоможе впевненіше зайти на ринок. Тому, знову ж таки, з особистого досвіду, рекомендую інвестувати у сфери, де є експертиза. Так ви зможете посилити стартап, стратегічно впливати на розвиток проєкту та свої активи. 

Саме на таких SMART-умовах ми інвестуємо у стартап Nanit Robot. Бренд переміг у конкурсі для українських розробників іграшок Startup Challenge 2021 від KIDDISVIT та UNIT CITI й отримав нашу підтримку. Nanit Robot — це іграшка з категорії робототехніки, що поєднує у собі фізичний продукт та програмне забезпечення. Інноваційний робот має 30 варіантів трансформацій, замінює 100 освітніх іграшок, розвиває креативність та інженерні навички у дітей і дорослих.

Компанія брала участь у міжнародних виставках в Канаді, Каліфорнії, Лас-Вегасі та увійшла в ТОП 3 найкращих стартапів України. Цікаво, що один такий робот рятує планету від 50 кг пластику! Тож іграшка має ще й екологічну складову.  

Засновники компанії відповідають за створення продукту. Моя зона відповідальності — стратегія розвитку. Я став стратегічним партнером та кофаундером — не лише вкладаю фінанси, а й ділюся знаннями у сфері маркетингу, продажів, виробництва, щоб бренд швидше розвивався та ріс. Зараз команда готує продукт до релізу та працює, як школа робототехніки. Навчають дорослих учнів на курсі «Nanit Pro: Розумний будинок» в онлайн-форматі та дітей у власній лабораторії Nanit Robotics Lab, де проходять заняття вже на перших моделях Nanit Robot.

Бренд має великий потенціал в Україні та світі, але над цим треба працювати. Тож команда Nanit у січні відвідала технологічну виставку CES, а у лютому —  міжнародну виставку іграшок Spielwarenmesse у Нюрнберзі, де представили предпродакшн-версію робота. Результатом стали нові контакти та зацікавленість закордонних партнерів. Зараз працюємо над тим, щоб уже наступного року запустити робота у продаж. Я впевнений в успіху продукту не лише в Україні, а й на світовому ринку.

Чому я інвестую в стартапи навіть у війну?

  • Бажання допомогти унікальним продуктам зайти на ринок. Цікавий продукт — важлива складова успішного стартапу. І з цим в українських підприємців точно проблем немає. Я знаю, що в Україні є дуже багато проєктів із цікавими сміливими ідеями. Головне — їх знайти та допомогти розвиватися.
  • Великий експортний потенціал України. За даними «Офісу з розвитку підприємництва та експорту» 2022 рік міг стати рекордним для України за обсягом експорту. Звісно, після повномасштабного вторгнення експорт українських товарів обвалився, проте не припинився й поступово нарощує показники. Передусім це стосується аграрної та металургійної сфер, але й експорт інших груп товарів йде вгору. Дається взнаки й відношення світу до України — ми в центрі уваги, нас підтримують, тож варто скористатися цим, щоб підкорити міжнародні ринки.
  • Сприяння розвитку українських брендів на міжнародному ринку. Уже 25 років ми працюємо дистриб’ютором на українському ринку іграшок і бачимо, як зараз він скоротився. Через війну багато українців ще лишаються за кордоном, народжуваність впала, купівельна спроможність зменшується — усе це не сприяє розвитку бізнесу іграшок усередині країни. Натомість глобальний ринок дає більше можливостей для росту. Для порівняння: у 2021 році обсяг світового ринку іграшок оцінювався в $291,72 млрд, українського — у $693 млн. Саме тому ми в пошуках цікавих українських стартапів, яким допоможемо грошима, зв’язками, досвідом, щоби стати успішними на міжнародному рівні.
  • Підтримка економіки країни зараз та особливо в повоєнний час. Успішні стартапи можуть у майбутньому стати опорою на економічному фронті — забезпечувати робочі місця та відраховувати податки, які посилять стійкість України. Але для цього вважаю необхідним уже зараз підтримати бізнеси, що розвиваються, і допомогти їм закріпитися на ринку. 

До речі, інвестувати можна не лише у стартап «зі сторони», а й виростити новий проєкт у компанії, що вже існує. Ми запустили в KIDDISVIT два внутрішні стартапи, один із них — програмний продукт для мерчендайзерів. Внутрішні стартапи — це варіант розвитку та диверсифікації бізнесу.

Замість висновку

Вірю, що побудова сильної країни потребує спільних зусиль. І, якщо є можливість надати бізнесу, що розвивається, підтримку грошима, знаннями, досвідом, робімо це — так ми допомагаємо не тільки окремому стартапу, а й економіці України в цілому. А якщо у вас цікавий продукт, але не вистачає фінансів на його розвиток, не бійтеся входити до інвестиційного партнерства. Разом швидше рости та розвиватися!

Отключить проверкуПремиальные предложения