Блог

Хороший/поганий Product Manager: як стати спеціалістом, за якого не соромно

Обговорювати професію продакт-менеджера можна нескінченно довго. Мабуть, лише в моє поле зору потрапили понад сотня матеріалів в українських і міжнародних медіа, десятки книжок, Telegram-каналів, подкастів, конференцій і професійних спільнот. Ком’юніті продактів щороку зростає, неймовірних професіоналів стає все більше, і так само зростає кількість охочих поповнити цю кількість. 

Хорошого продакта дуже легко ідентифікувати, він має поєднувати ряд компетенцій і вмінь. У продакт-менеджементі треба бути й головою, і шиєю, і вухами, й очима. Що ширше людина дивиться на звичні речі, то ефективнішим продактом вона може бути. Але ж як стати тим самим неймовірним спеціалістом — розберемося в матеріалі.

Для початку база

Спершу варто поставити крапки над «і» в різниці між продакт-менеджером, продакт-оунером і проджект-менеджером. Якщо розглядати ролі у продуктовій компанії та продуктових командах, продакт-менеджер — керівник свого продукту, знає про нього та його аудиторію абсолютно все. Продакт-оунер — це роль у скрам-команді, по суті, той же продакт-менеджер, але відповідає за цілий портфель продуктів у межах однієї платформи. А от проджект-менеджер відповідає за досягнення короткострокових продуктових цілей через зміну версійності продукту. 

Власний шлях до СРО

Розпочав свій шлях у продукті з позиції асистента проджект-менеджера ще тоді, коли наша компанія RIA.com була вінницьким стартапом. Майже одразу перемикнувся на створення та розвиток білінгової системи для всіх продуктів компанії (серед них усім відомі AUTO.RIA та DOM.RIA). Як результат, з’явилась гнучка система оплати послуг на платформі, створена інхаус. Далі займався впровадженням у компанії фреймворків Agile та OKR. І вже у 2016 році офіційно став СРО, а через рік ще й одним із шістьох членів правління компанії.

Продакт-менеджери, про яких мріють роботодавці

Про емпатію, стресостійкість і системність, як основні софт-скіли, знають усі. Вони насправді надважливі для кожного хорошого спеціаліста в будь-якій сфері. Але в продакт-менеджменті є чимало й інших скілів, притаманних справжньому фахівцю.

Самодисципліна. Звучить достатньо зрозуміло, але кава з колегою сама себе не вип’є. Не варто забувати, що хороший продакт жонглює між дедлайнами, потребами ринку, командою розробників і самим продуктом. Щоб усе встигати, адекватно оцінювати та бути на 120% ефективним, варто мати неабиякий самоменеджмент і силу волі. Тому кава має або ідеально вписуватись у ваш розпорядок дня, або готуйтесь, що щось піде не за планом.

Свідомість. Часом «уболівання» за продукт переходить певні рамки. Буває так, що продакт-менеджер втрачає межу між «так краще» і «мені так краще». Фахівець починає робити продукт кращим для себе, а не для аудиторії. Якщо вашим користувачам подобаються листівки з трояндами, то варто зважати на це, а не на свої особисті бажання. За будь-яких обставин хороший продакт-менеджер лишається свідомим та об’єктивним.

Критичне мислення. Цей скіл дасть змогу відфільтрувати не лише власні вподобання, але й допоможе оцінити доцільність бажань стейкхолдерів та інших учасників процесу. 

Уміння вирішувати конфлікти. Продакт постійно в комунікації з кількома командами та спеціалістами різних напрямів: від маркетологів до фінансистів. Ось тут на допомогу приходить і емпатія, й емоційний інтелект, і книжки з психології. Адже при створенні великої справи (читай продукт) конфліктів не уникнути. Тому варто шукати раду і для себе, і для команди, щоб вирішити будь-яку незрозумілу ситуацію. 

Софт без хард не спрацює

Як би круто фахівець не опанував навички тайм-менеджменту та управління конфліктами, без розуміння основ кожного напряму, дотичного до продукту, хорошим продактом не вийде стати. 

Маркетинг. Цей хард-скіл обов’язковий для продакта. Потрібно розуміти головні інструменти та те, як усе це працює на практиці. Тому підручник Філіпа Котлера в допомогу. Крім того, необхідно знати потреби свої аудиторії, спілкуватись із нею, отримувати фідбек щодо запуску та розвитку продуктів. Маркетингові дослідження — невіддільна частина продуктового процесу. А ще раджу цікавитися маркетинговими трендами й час від часу прослуховувати свіженькі лекції, яких, не дивлячись ні на що, завжди вистачає.

Любов до цифр та аналізу. Коли я чую, що хтось не дружить із математикою, то з продакт-менеджментом цій людині теж буде важко подружитись. Усі запуски, гіпотези, апдейти треба аналізувати. Та хіба вдасться це зробити без цифр? Точно ні.

UI/UX-дизайн. Кожен продакт робить свій продукт таким, щоби його любили користувачі. А коли продукт незручний і незрозумілий, то полюбити його буде важко. Тому всі поради та бачення UI/UX-дизайнера мають проходити експертизу продакт-менеджера. 

Фінанси й інвестування. Процес бюджетування, оцінка інвестицій та ще купа інших речей, пов’язаних із фінансами, теж не проходять повз продакта.

Оцінювання ризиків. Насправді ризиків під час створення продукту буває дуже багато: це і фінансові, і бізнесові, і операційні тощо. Перекласти цю всю процедуру на ризик-менеджера добре, але хороший продакт має розбиратись і в цьому також.

Методологія Agile. Цю філософію мають розуміти, знати та застосовувати в роботі всі, хто працюють із продуктом. 

Розуміння технічної бази. Звісно, це беззаперечний плюс. Але ще більший плюс, коли в команді хороший девопс. 

Бути оркестром треба грамотно 

Мабуть, усі чули, що іноді продактів називають людиною-оркестром. Поєднувати таку кількість софт- і хард-скілів — завдання не з простих. Але потрібно розуміти, що вміння розбиратись у маркетингу чи аналітиці не означає, що цей процес треба зводити до мікроменеджменту. 

Щоб оркестр грав правильно, у нього має бути хороший диригент. Теж саме у продакт-менеджменті. Варто оточувати себе правильними людьми та вміти грамотно розставляти пріоритети й делегувати. Намагатись зробити все самому — ідея, приречена на провал, а от бути залученим і не випадати з процесу — це мастхев.

Куди бігти та що робити, щоби стати продактом

Хорошим продактом стають, а не народжуються. Тому моя порада початківцю — почати з вивчення маркетингу. А далі — пірнати у практику. Класичний кар’єрний шлях у цьому напрямі здебільшого починається з позиції junior-спеціаліста, асистента чи стажиста. Успішно опанувавши ці позиції, вирости до PM можна буде вже за декілька років. 

Крім того, продакт має цікавитись технологіями та ринком, для якого створюється продукт. Підписуйтесь на профільні Telegram-канали, слухайте подкасти, переглядайте виступи на конференціях і, звісно, застосовуйте знання на практиці. Та не забувайте: продакт-менеджер — це якраз та людина, яка залишає після себе слід (тобто продукт): хороший чи поганий — залежить від вас.

Кар’єрні перспективи: що далі

Продакт-менеджер розуміє свою аудиторію, балансує між продуктом, ринком і цільовою аудиторією. Поле для кар’єрного росту продакта досить велике.

Нерідко бувають випадки, коли CPO стає СЕО, COO або навіть СМО. Іноді PM чи СРО великих корпорацій створюють власні продуктові стартапи.