Блог

Автомобільний контент, R&D і нескінченна стрічка: як не втратити продукт для багатомільйонної аудиторії

Привіт, я Іра Кобернюк, Product Owner напряму вживаних авто AUTO.RIA. Наш продукт пройшов шлях від стартапу та мав чимало трансформацій. Сьогодні ми бренд, яким щомісяця користується понад 8 мільйонів українців. 

Я нерідко спостерігаю за стартапами, які зникають швидше, ніж з’явились, за проєктами, які досягли піка своєї популярності, але на цьому їхній шлях завершився. Щоб продукт із роками ставав цікавішим аудиторії, варто докладати великих зусиль для його розвитку. У цьому матеріалі хочу проаналізувати кейс AUTO.RIA та розповісти про наш досвід розвитку продукту та підтримки довіри з боку клієнтів.

Я, команда та RIA.com

Свій професійний шлях в ІТ розпочала за класикою: із посади тестувальниці. Я маю технічну освіту — магістр інженерії автоматики та систем комп’ютерного управління.  Технічний бекграунд допоміг мені набагато простіше розуміти та будувати шлях від ідеї до реалізації. 

У моїй команді 100 професіоналів, які сформовані у вісім команд: бекенд, фронтенд, аналітика, маркетинг, сервіс, продажі, веброзробка та аплікейшн. Ми займаємось саме напрямом вживаних авто і робимо так, щоб продавати, купувати й обирати автівку було легко та зручно. Окремо в нас є команда нових авто, яка налічує близько 35 спеціалістів і має свого Product Owner, але в цьому матеріалі зосередимось саме на напрямі вживаних автомобілів. До речі, в компанії цей напрям ми називаємо перевірені авто.

Уже чотири роки Всі ми працюємо за фреймворком OKR, ставимо цілі на рік та поквартально. Наші проєктні команди працюють за принципом Agile.

Що під капотом в AUTO.RIA

Майже половина нашої команди, яка працює в напрямі перевірених (вживаних) авто — це технічні спеціалісти, 48 фахівців. Нещодавно ми впровадили роботу з Kubernetes — систему з відкритим вихідним кодом для управління контейнеризованими робочими навантаженнями та супутніми службами. Використовуємо Kubernetes як основну платформу для наших мікросервісів, вміємо автоматично збільшувати кількість реплік мікросервісу на основі навантаження, яке відстежується протягом певного періоду часу, і все заради того, щоб упоратися зі збільшенням кількості навантажень. Крім того, наша команда DevOps розробила стандартні шаблони, які допомагають скоротити час розгортання цих мікросервісів. 

З минулого року ми сповідуємо філософію APP First у підходах до архітектури проєктів. Так, головною платформою, на яку ми орієнтуємось, є застосунок. У нього інтегруємо найкращі рішення, новий функціонал, основну роботу з користувачем, а вебверсію використовуємо для підтримки. Однією з основних переваг цього підходу є швидкість для будь-яких апдейтів і покращень. Для більшості змін в застосунку не потрібно використовувати оновлення, зміни відбуваються на бекенді. Окрім того, підхід APP First допомагає краще розуміти свою аудиторію та робити нативні екрани з урахуванням вподобань користувача.

АІ в продукті

Сподіваюсь, юзери ChatGPT вже давно оцінили можливості АІ. Їх ми також застосовуємо в AUTO.RIA. Наприклад, рекомендації авто на головному екрані сформовані не просто так із ряду машин, які нам подобаються. Модель АІ генерує їх на основі історії поведінки користувача й уподобань. 

Ще на основі моделі АІ у нас проходить модерація оголошень, виявлення шахрайських схем нечесних продавців, ще до того, як вони потраплять на сторінку маркетплейсу.

Саме завдяки технології AI нашу стрічку із пропозиціями можна вважати нескінченною. Якщо переглядати її у застосунку, то мало кому вдалось догортати до кінця. Кількість рекомендацій щоразу множиться і покращується з кожним пошуком і переглядом авто користувачем. 

Ще технологія АІ може розпізнавати ряд даних по фото: державний номер авто, марку та модель транспортного засобу, колір і тип кузова та навіть участь авто у ДТП.

MVP, R&D і те, що рухає продукт уперед

Уже кілька років ми дивимось у напрямі розвитку продукту, розвиваємо власний R&D і тестуємо MVP-проєкти. Кожна продуктова команда компанії RIA.com має свій R&D відділ усередині, усього їх чотири. Усі продуктові експерименти ми робимо інхаус, без залучення аутсорсу. 

Моя R&D команда налічує 7 спеціалістів. Узагалі розподіл зусиль проєктної команди відбувається 80 на 20. Так, 80% команди працюють над сталим продуктом, а 20% — сфокусовані над розвитком нових проєктів. Вони експериментують, перевіряють гіпотези. Так, чимало з цих MVP-проєктів не вистрілюють, навіть не дійшовши до кінцевого користувача, і це абсолютно нормально. Для технологічного продукту надважливо проводити такі експерименти, адже так ми зможемо вдосконалити свій основний продукт.

До речі, можливо, для когось це стане новиною. Колись саме в форматі експерименту ми запустили власне автомобільне медіа на базі AUTO.RIA. Це окрема команда редакції, яка створює актуальні новини про авто та автомобільний ринок. І навіть створення команди AI було R&D-проєктом, а наразі є невіддільною частиною.

Меми, TikTok та наша ЦА

Я дуже тішусь, коли колеги надсилають свіженький TikTok, створений не просто SMM-командою, а саме нашими юзерами. Таких відео сотні, і це дуже круто. У такі моменти розумієш, що створюєш справді народний продукт.

Та якщо заглибитись в аналіз нашої аудиторії, ми бачимо, що користувачі застосунку на iOS та Android — це молодь 25–34 роки, вебверсією на десктопі та вебом у мобільному здебільшого користуються люди — 35–44 роки. Якщо розглянути розбивку за статтю, то 77% — чоловіки, а 23% — жінки, але зараз ми бачимо яскраву тенденцію у стрімкому зростанні саме жіночої аудиторії.

Умовний «прайм-тайм» в користуванні AUTO.RIA — із 18:00 до 21:00. Найактивніше додають оголошення у понеділок, а найактивніше дивляться та обирають машинки в суботу та неділю. Між собою ми іноді називаємо наш продукт автомобільним інстаграмом. 

Куди рухаємось і що взагалі з авторинком

Минулий рік відзначився сильними коливаннями на автомобільному ринку. Суттєвим став квітнево-травневий бум на електрокари. До речі, попит на них продовжується, навіть попри перебої з електропостачанням.

Важливим для минулого року стало впровадження нульового мита. Це допомогло багатьом українцям пригнати авто з-за кордону, так український автопарк поповнився більш як 200 000 автомобілями, середня вартість яких становить 5000 доларів США. 

Кінець 2022 року показав, що ринок тримався на 70% рівні від довоєнного. Вплив на просідання мав і виїзд українців на авто за кордон, і знищення окупантами автотранспорту, і зниження платоспроможності, і зміна курсу валют.

У 2023 році ми, на жаль, поки не бачимо чітких причин для відновлення до 100% рівня, швидше прогнозуємо 75%. Оскільки передумов для збільшення платоспроможності поки немає, то, найімовірніше, діапазон, у якому найчастіше купуватимуть вживані авто дорівнюватиме 3000–6000 доларів США.

І зрештою висновок

Кожного року ми намагаємось запустити мінімум два MVP-проєкти. Це допомагає нам не тільки покращити основний функціонал, але й відсуває нас на багато-багато років від стагнації продукту.

Тому, щоб продукт продовжував розвиватись і знаходив свого лояльного користувача, варто слідувати п’ятьом принципам:

  1. Тримати курс на інновації. Постійно розвиватись і запускати A/B-тести для перевірки гіпотез. 
  2. Навчатись і переймати досвід у найкращих. Спілкування з колегами з інших компаній, обмін досвідом, тестування хороших прикладів і слідування трендам — мастхев у роботі з кожним продуктом. 
  3. Принцип 80 на 20. Як і розповідала, важливо приділяти 80% ресурсу на роботу з основним продуктом і 20% на запуск R&D-проєктів.
  4. Команда однодумців. Без вмотивованих і заряджених на ідею людей дуже важко змінювати індустрію. Якщо ти керівник, то твоя завдання створити саме таку команду. І головне — не заважити їй втілювати та перевіряти гіпотези найшаленіших ідей.
  5. Слухати користувача. Аналізуйте, досліджуйте і не забувайте, що саме користувач ваш головний стейкхолдер та керівник. 

Не дивлячись на виклики індустрії та воєнний стан, у якому живемо ми й уся наша країна, ми продовжуємо рухатись і підтримувати українську економіку. Уже найближчим часом маємо надію представити декілька проєктів, що працюватимуть у тестовому режимі. Та про них я розповім уже згодом.