Блог

Startups & Big Companies: куди піти працювати. Які аргументи за і проти роботи у стартапі та великій компанії сьогодні актуальні

Роман Апостол, CEO & співзасновник Mate academy — про те, як обрати свій шлях в IT-кар'єрі і не пожалкувати.

Немає універсальних рішень. Люди різні і підходить кожному різне. Крім того, на різних життєвих етапах переваги також різні. Це стосується і кар’єри. Хтось хоче наполегливо працювати, розвивати навички в шаленому темпі, створювати продукти, які змінюють світ, тоді як інші планують мати баланс між роботою та особистим життям і не ставити кар’єру на перше місце. Хтось хоче розбагатіти, хтось сприймає роботу, як формат з 9-ти до 18-ї. Деякі люди мають бажання керувати великими командами, тоді як інші хочуть бути просто гарними спеціалістами в тому, що вони роблять, і не заважати іншим. 

Як людина, яка була інженером, а потім тімлідом у Google, і зараз керує стартапом Mate academy — мені є що порівнювати. Залежно від кар’єрних цілей людини, комусь підійде іменита компанія, а комусь — стартап. Головне, щоб кандидат розумів, що він прагне отримати від роботи. Бо умови праці залежать не від формального статусу — стартап чи компанія, а від організації процесів всередині. Тим паче, що стартап — це теж компанія, але до того, як вона знайшла product-market fit. Сподіваюсь, прочитавши цю колонку, ви зрозумієте, який варіант вам більше підходить.

Generalists vs Specialist 

Робота у стартапах (особливо на ранніх стадіях) має тенденцію охоплювати багато речей, у великих компаніях ж робочі завдання більш спеціалізовані.

Стартапи — саме те місце, де рости як спеціаліст ти часто будеш удвічі швидшими темпами.

Причин декілька:

  • Робота у стартапі потребує вміння приймати рішення, які впливають на продукт в цілому;
  • Працюєш у крос-функціональних командах, а отже залучений одразу в декілька процесів;
  • Несеш пряму відповідальність за зроблене;
  • Завжди буде можливість взяти на себе додаткову відповідальність і розвинути навички в багатьох сферах. 

Приміром, засновники та перші співробітники Mate academy встигли побути рекрутерами, маркетологами, розробниками, офіс-менеджерами, sales-менеджерами тощо. У великій компанії це майже неможливо.

До того ж, масштабування стартапу впливає на масштабування основного продукту або запуску додаткових. А це, в залежності від ситуації, і зростання людей в команді, і нові виклики, і нові завдання, і професійний розвиток, і прокачка менеджерських скілів. 

Так, у великих компаніях можна працювати над кількома проєктами, знайомитися з різними технологіями/інструментами. Але з високою ймовірністю ви будете далекі від прийняття тих рішень, які глобально впливатимуть на бізнес. 

Багато роботи. Дуже багато роботи.

Багато працювати — стандартна практика для стартапів, оскільки ви змінюєте статус-кво. У вас ще немає product-market fit і потрібно добігти до нього якомога швидше, інакше компанія помре. Це потрібно любити. Це жодним чином не означає, що люди у великих компаніях не працюють. Насправді, навпаки є ті, які справді працюють дуже наполегливо. Проте, легше заблукати у великій машині, ніж у маленькому стартапі. 

До речі, у стартапах розробників оцінюють не за кількістю написаних рядків коду, а за тим, чи задоволені користувачі цією функцією та чи користуються вони нею. 

У великих компаніях цей зв’язок зазвичай не такий однозначний. Часто працівники виконують задачі, які прилітають до них через енну кількість рук. Це ускладнює розуміння безпосереднього запиту клієнта і робить його виконання не завжди 100% влучним.  

Зарплата/Багатство.

Люди стають багатшими не за рахунок високої зарплати, а завдяки частці бізнесу (equity). Якщо ви інвестуєте свій ресурс в стартап, як у свій бізнес, то часто засновники запропонують натомість якусь частку активів стартапу. Тому оптимальна стратегія — мати високу зарплату + мати активи стартапу. 

Але. Приєднатись до стартапу на дуже ранньому етапі його становлення може бути ризиковано, тому переконайтеся, що цей ризик окупається. Зокрема, будьте певні, що ви запросили пристойний пакет акцій. Співробітники, які стали частиною команд Grammarly, airSlate, Genesis на ранній стадії — сьогодні є мільйонерами. Без акцій це було б неможливо навіть за умови найвищої зарплати. 

Проте, якщо стартап вже «став на ноги» і активно розвивається — вам не завжди запропонують отримати частку акцій на старті, а якщо запропонують, то значно меншу, ніж на початку розвитку компанії.

У такому випадку орієнтуйтесь на  конкурентну до ринку зарплату та просіть її. Для порівняння, ризик того, що велика компанія буде закритою/чи вашу вакансію скоротять — нижчий. Та, з іншого боку, великі компанії досить часто зводять можливість перегляду зарплати до 1-го разу на рік.

Як бонус, досвід запускати бізнес.

Якщо ви хочете одного дня створити свою компанію, немає кращого способу, ніж просто створити компанію. Другий безпрограшний варіант — приєднатися до стартапу, який знайшов product-market fit (читай, ракети) на ранньому етапі та навчитися на помилках засновників, як її запускати. Ось цей другий варіант, насправді, часто формує засновників вже нових стартапів.

Тому робіть вибір, керуючись прагненням.

Обираючи місце роботи, не поспішайте з висновками, що стартап — це мінус потенційному роботодавцеві.  Як свідчить практика, кандидати бояться, що робота в стартапі буде «не вау» рядок у резюме. Проте вплив на роботодавців і техрекрутерів, у першу чергу, має саме досвід. А у стартапі ви прокачаєте його рік за два. 

Тому послухайте, чого ви хочете від життя на цьому конкретному етапі кар’єри, і вирішіть відповідно.

Preply, Petcube, Reface, Delfast свого часу починали як стартапи, де працювало до 10 співробітників.

Зараз їхнім продуктом користується весь світ, а потрапити до них в команду вже не так і просто. І скромно додам Mate academy до переліку тих, хто досягнув достойних результатів. 

Хто знає, можливо, попрацювавши в стартапі, потім ви самі презентуєте світу нового єдинорога.